10 березня в онлайн форматі на базі кафедри початкової освіти та освітніх інновацій Педагогічного факультету і Центру інноваційних освітніх технологій «PNU EcoSystem» Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника відбулася відкрита лекція для здобувачів ступеня доктора філософії (PhD) запрошеної польської професорки Анни Сайдак-Бурської, доктора габілітованого, професора Інституту Педагогіки Ягеллонського університету на тему: Дидактичний розвиток викладача університету. Психосоціальні пастки (Rozwój dydaktyczny nauczyciela akademickiego. Pułapki psychospołeczne).
На зустрічі були присутні молоді вчені, аспіранти, викладачі Педагогічного факультету, а також колеги з інших університетів України та Польщі – Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького, Мукачівського державного університету, Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України, Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського, Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці ІІ, а також Педагогічного університету ім. Комісії народної освіти в Кракові.
Модераторка заходу професорка Олена Будник розповіла про традиції віртуальної наукової мобільності в університеті, представила наукові зацікавлення й здобутки запрошеної спікерки Анни Сайдак-Бурської у сфері академічної дидактики, професійного розвитку викладачів, освітньої інноватики, інклюзивної освіти та здійснювала асинхронний переклад з польської мови.
У своїй доповіді професорка Анна Сайдак-Бурська презентувала ключові аспекти діяльності сучасного викладача у тріаді: дослідник – дидакт – організатор; етапи професійного розвитку педагога, а також акцентувала увагу на деяких аспектах професійного вигорання, яке може виникнути на різних етапах діяльності, зокрема типових симптомах (емоційне виснаження, деперсоналізація, відсутність задоволеності своєю професією), факторах ризику та шляхах запобігання.
Особливо цікавими для слухачів, як було зазначено в дискусії, виявилися «психосоціальні пастки», з якими вони стикаються на різних фазах свого наукового і педагогічного зростання, передусім на виокремлених етапах професійного стартового шоку та наслідування методичних зразків.
Для аспірантів корисним був аналіз труднощів і невдач, з якими найчастіше зустрічаються молоді викладачі під час входження у педагогічну професію, що може супроводжуватися почуттям тривоги, здивуванням, дезорієнтацією і навіть психологічним шоком.
Цікаві приклади з власного досвіду викладання та життя відомих учених мотивували до активного обговорення проблеми професійного розвитку педагога у фазі творчого виходу за рамки професійної ролі, критичного і рефлексивного ставлення до своїх дій, що дозволяє шукати власні стандарти, впроваджувати інновації, креативно вирішувати проблеми.
Завідувачка кафедри початкової освіти та освітніх інновацій професорка Руслана Романишин, яка подякувала доповідачці та усім учасникам за активну участь в дискусії, вказала також на важливості виокремленого положення про психологічний комфорт у професійному середовищі, пріоритизацію цілей і завдань задля педагогічного розвитку й профілактики вигоранню.
Довідково: Анна Сайдак-Бурська – доктор габілітований, професор Інституту педагогіки Ягеллонського університету, завідувач кафедри шкільної педагогіки та академічної дидактики, керівник докторської програми з педагогіки в Докторській школі соціальних наук, заступник голови Ради педагогічних дисциплін, директор Центру дидактичного вдосконалення «Ars Docendi» (позафакультетського підрозділу Ягеллонського університету) (https://pedagogika.uj.edu.pl/dr-hab.-anna-sajdak), а також професор кафедри початкової освіти та освітніх інновацій Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника.